Érettségi praktikák

Már csak néhány nap és megkezdődnek az írásbeli vizsgák a középiskolákban. A diákok stresszállapota változó, van aki rettenetesen izgul, van aki próbálja lazábban felfogni, de az biztos, hogy most mindenkinek van egy kis zabszem érzése.

Több érettségire készülő diákkal dolgozom különböző környékbeli és budapesti iskolákból és azt mondhatom, hogy közülük mindenki nagyon komolyan veszi a felkészülést és határozott terveik vannak a jövőre nézve. A tanulást is komolyan vették az évek során és most is.

Mégis mi okozhat bennük ekkora feszültséget az utolsó napokban?

  1. Ez talán az első olyan komoly megmérettetés, ami már kihat a jövőre, a pályaválasztásra. A legtöbben ebben a korban már érzik, hogy a szlogen mögött ott áll a valóság: Nem nekem tanulsz!
  2. Tökéletességre törekvés, megfelelési vágy.
  3. Sok rémhír hangzik el bíztatás helyett a családban is és az iskolában is.
  4. Az önbizalom hiány most csúcsra hág. Pl.: visszaigazolás nélkül honnan fogom tudni, hogy jót írok?
  5. Nehéz élethelyzetek, traumák megélése az elmúlt hónapokban.
  6. Alacsony stressztűrés, stresszkezelési módszerek hiánya stb.

Néhány praktikát ajánlok az érettségiben érintettek számára.

  1. Kedves Diák!

Amit eddig nem tanultál meg, a hátra lévő pár napban már nem nagyon fogod. Ha még van mit átnézned, akkor is gondolj arra, hogy többre mész, ha megpróbálod kipihenni, feltölteni magad és természetesen ne feledkezz meg a stresszoldásról. Minél kevésbé hagyod, hogy a félelem elragadjon, annál inkább tudsz a megoldandó feladatokra koncentrálni és olyan megoldási javaslatok is eszedbe jutnak, amikről esetleg azt gondoltad, hogy át sem nézted!

A legegyszerűbb praktikák:

  • Fogyassz kellő mennyiségű vizet! Ha lehet, kortyolgass gyakran. Ez segít a stresszből kilépni, méregtelenít és segíti az információ áramlást a testben.
  • Próbálj a hétvégén időt tölteni a szabadban. Ne rémisszen el az esetleges eső.
  • Lehetőleg kerüld a telefonod, számítógéped és inkább arra figyelj, hogy a fejed kitisztuljon, pihenj!
  • Most ez a számodra a legfontosabb, mindenki más problémáját zárd ki és fókuszálj a TE megoldandó feladatodra! Légy egészségesen önző!
  • Ha nem jut eszedbe valami a vizsga alatt, tedd a homlokodra a kezed! Így bekapcsolod az agy homloklebenyi részét, ami a kreatív megoldások területe.
  • Ha figyeled a légzésedet, vagy a hasadba veszed a levegőt, hamar megnyugszol. Könnyebben tudsz koncentrálni a feladatokra.
  • Találsz még nagyon hatékony stresszoldó gyakorlatokat itt: Félelmek megzabolázása-gyakorlatokkal. Érdemes ezekre ránézned, mert nem csak megnyugtatnak, de kiegyensúlyonzak és energetizálnak is ezek a gyorsan elvégezhető gyakorlatok.

2. Kedves Szülő!

Elrohant az idő és a látszólag felnőtt gyermeked teszi most próbára magát. Ha hiszed, ha nem, óriási szüksége van most a bíztatásodra, támogadásodra. Lehet, hogy néhány finom falat, egy közös séta, egy támogató beszélgetés most felér a több éves tanulással! Sok diákban a tudás ott van, csak a félelem miatt nem tud megnyilvánulni! A legtöbb, amit tehetsz, ha a biztonságot megadod számára azáltal, hogy bízol benne és akkor is számíthat Rád, ha hibázik. A tökéletességre törekvés, megfelelési kényszer, inkább vezet a kudarc és szorongás felé, mint a jó eredmények irányába.
Ez számodra is nagy állomás, talán így tudjátok mindketten jól megélni ezt a mérföldkövet.

3. Kedves Pedagógus!

Jó szelet kívánok a következő napokra!

 

Köszönöm az ihletet az érettségire készülő diákjaimnak! Ahogy megbeszéltük, amit fejben összeraktatok, arra már képesek vagytok! Gondolok Rátok és bízom Bennetek!

Mészáros-Papp Katalin

 

Kíváncsi vagyok a véleményedre!